How Context Shapes Content

In NRC DeLUXE #20 (oktober 2014), met als gastredacteur ontwerper Jaime Hayon, stond een interessant essay van Frank Provoost over skaten. Ik heb volgens mij nog nooit op een skateboard gestaan, heb er eigenlijk ook niks mee, maar op een of andere manier trekt het me wel. Niet dat ik nu naar de winkel ren om een skateboard te kopen, maar je weet nooit. Iets met comfortzone. Enfin, het essay bevatte een aantal interessante gezichtspunten die ik graag deel en doorgeef. In drie quotes.

Jaime Hayon:

“Als je skate, leer je in je eentje risico’s nemen. No risk, no glory. Het skaten heeft me geleerd dat je altijd the next thing kunt bereiken.”

Frank Provoost:

“Op straat te tekenen met een plank in plaats van krijt. (…) Veel creatievelingen [hebben] een skateverleden (…). Ze rolden ooit op een plank door de stad, op zoek naar het perfecte asfalt, de beste stoepranden, trappen, bankjes, leuningen, enzovoort. Met de blik van een bergbeklimmer inspecteerden ze de betonnen vlaktes. Welke lijn kies ik? Welke plek vraagt om welke truc? (…) Altijd zullen ze hun omgeving anders blijven zien dan normale stervelingen. How context shapes content noemt [Rodney] Mullen dat.”

Rodney Mullen:

“We vallen vooral. En daarna staan we weer op. En dat vormt ons.” (Deze quote komt ook voor in onderstaand TedX-filmpje.)

Over innovatie, veranderkunde en creativiteit gesproken! Bekijk dit TedX-filmpje

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *